انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران در هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات به عنوان حامی معنوی حضور یافت

به گزارش روابط عمومی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران، هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با موضوع کارآفرینی، اشتغال و کسب و کارهای حرفه ای دانش بنیان در علوم اطلاعات: به سوی آینده، در روزهای شنبه و یکشنبه ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مرکز همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران به عنوان حامی معنوی کنگره هفتم و به دعوت رسمی دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در این مراسم حضور یافت.

مراسم افتتاحیه روز شنبه 30 اردیبهشت ماه 1402در سالن قلم کتابخانه ملی ایران با حضور اندیشمندان، اساتید، دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد. دکتر رضایی شریف آبادی در سخنرانی افتتاحیه هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ضمن خیر مقدم به حضار گفت: کنگره هفتم دنباله رو شش کنگره‌ای است که از سال ۱۳۹۴ برگزار شده. با این تفکر که یک ایفلای ایرانی و محلی برای گفتمان حرفه ای داشته باشیم و آن را کنگره متخصصان علوم اطلاعات نامگذاری کردیم که غیر از اندیشمندان و اساتید و دانشجویان این رشته، همه کسانی که در حوزه علم اطلاعات فعالیت دارند را دربر بگیرد. پس از آن، دکتر محمد حسن زاده دبیر علمی  هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات درباره ضرورت شکل گیری “امتیاز ملی استعدادهای کارآفرینی” صحبت کرد. در ادامه ویدئوی سخنرانی باربارا لیسون رئیس ایفلا در مراسم افتتاحیه هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات پخش شد. وی در ضمن سخنرانی خود تاکید داشت که انجمن کتابخانه‌ها باید پیوند دهنده باشد.

دکتر حسین بیدختی، رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران که به طور پیوسته در برنامه های مختلف کنگره هفتم حضور داشت، ارتباطات علمی و حرفه ای را به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای توسعه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانست و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک با محوریت انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، رویدادهای علمی و حرفه ای در سطح ملی برگزار شود. ایشان با توجه به ماهیت بین رشته ای کتابداری و اطلاع رسانی بر حضور اساتید، دانش آموختگان، دانشجویان و حرفه مندان در مجامع و تشکل های علمی مرتبط به منظور یادگیری فعال از طریق تعاملات علمی و حرفه ای تاکید کرد.

در روز نخست این کنگره نشست کتابخانه‌های پزشکی، ساعت 13:45 تا 15:15 با حضور دکتر مسعود محمدی دبیر نشست و دکتر بهروز بیات، دکتر فاطمه شیخ شعاعی و دکتر فرزانه فضلی به عنوان مهمانان نشست در سالن حکمت کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در حاشیه این کنگره دو روزه اساتید و دانشجویان از غرفه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی بازدید و خرسندی خود را از حضور دوباره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران در مجامع علمی اعلام داشتند. روابط عمومی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران مصاحبه هایی با برخی اساتید و حرفه مندان این حوزه در خصوص حضور افراد در انجمن ها و نقش انجمن ها در هر حرفه انجام داد. ویدئوی مصاحبه های انجام شده در کنگره هفتم متخصصان سلامت از طریق شبکه آپارات انجمن و سایر شبکه های اجتماعی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران در دسترس خواهد بود.

دکتر رضایی شریف آبادی در مصاحبه با روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران گفت: “بسیار خرسندم که در هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات شاهد پنل موفقیت آمیز کتابداری پزشکی، با حضور ریاست انجمن و اعضای محترم هیئت مدیره انجمن کتابداری پزشکی بودیم. امیدوارم این همکاری ها ادامه پیدا کند تا از تجارب یکدیگر استفاده کنیم و در ادامه مسیر بتوانیم رسالت خودمان را در این حرفه چه بصورت عام و چه بصورت تخصصی در گروهی همچون کتابداری پزشکی ادامه دهیم و در این مسیر کوشا باشیم.”

دکتر رحمت الله فتاحی، استاد بازنشسته گروه کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد با حضور در غرفه ی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران و در مصاحبه با روابط عمومی با بیان خرسندی از شروع به کار مجدد انجمن کتابداری پزشکی ایران، آرزوی پویایی و تاثیرگذاری برای انجمن را داشت. 

خانم پروانه مدیرامانی، رئیس گروه اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با روابط عمومی با اشاره به صحبت های آقای دکتر صاحبی در مراسم افتتاحیه کنگره هفتم در خصوص معنا دهی و لذت بردن از شغل مد نظر، گفت: سی و پنج سال است در این حرفه به صورت رسمی فعالیت می کنم و با پیدا کردن همان معنایی که استاد صاحبی به همه ی ما یادآور شدند کار کرده ام. وی در ادامه گفت: هنوز ما در شناساندن توانایی کتابدار پزشکی به جامعه مخاطب آن نقطه ضعف داریم و باید خودمان را به جامعه ی مخاطب مان و جامعه ی استفاده کننده نزدیک نماییم.

دکتر محسن حاجی زین العابدینی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی و بازرس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران نیز افزود: انجمن های علمی شبکه سازی را گسترش می دهند. شبکه های فکری، دوستی، شبکه های علمی و این شبکه ها طبق این گفته که “گفتگو فکر می آفریند” می توانند افکار جدید را به وجود آورند و به افراد کمک کنند تا علاوه بر هویت فردی یک هویت جمعی دلنشین داشته باشند، تا بتوانند از تک تک هویت های افراد در راستای توانمندی های حرفه ای و فعالیت های ارزش آفرین خود بیشتر استفاده کنند.

آقای ابراهیم عمرانی، بر همگرایی همه ی اهل دانشگاه و حرفه تاکید داشت. وی افزود: واقیت این است که اگر کنار هم نباشیم تمام موقعیت هایی که برای اهل این حرفه وجود دارد از دست می رود. افراد حرفه باید در جلسات عمومی، انجمن ها وکنگره ها کنار هم بنشینند و فکر کنند تا راه حل هایی برای مشکلات حرفه همچون بیکاری دانشجویان که یک پدیده ی جهانی است بیایند. وی خاطر نشان کرد: در انجمن ها است که می توانیم به منظور انجام یک کار جمعی که به نفع دانشگاه و حرفه باشد، دور هم جمع شویم، خودمان را ارتقاء دهیم، اطلاعات جدیدی که در دنیا وجود دارد را بررسی کنیم، کار کنیم و تصمیم بگیریم. به این منظور، ما نیاز داریم که کنار هم باشیم.

خانم پریسا پاسیار خزانه دار انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و فارغ التحصیل رشته کتابداری پزشکی در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد عنوان کرد: مشارکت در فعالیت های اجتماعی یک حرفه به ویژه حضور در انجمن ها این کمک را به افراد می کند که در جامعه ی حرفه ای خود شناخته شوند و در کنار آن تجربه هایی بدست آورند که در محیط های کوچک و بسته ی کلاس ها، محل کار و کتاب ها یافت نمی شود.

دکتر مهرناز خراسانچی عضو اسبق هیئت مدیره انجمن کتابداری پزشکی و برنده جایزه ملی کتابدار اجتماعی در هفتمین کنگره متخصصان اطلاعات در ادامه ی گفتگوهای روابط عمومی انجمن بیان کرد: من در حوزه ی کتابداری، تلاش کرده ام در مباحثی که مربوط به کار داوطلبانه است، وارد شوم. وی تاکید کرد: کار داوطلبانه یک شبکه ی انسانی برای افراد به وجود می آورد که این شبکه ی انسانی با هیچ راه دیگری ایجاد نمی شود. وقتی شما در انجمن به فعالیت می پردازید با گروهی مشارکت می کنید که برای سایر حرفه مندان، دانشجویان و افراد آن رشته گامی در جهت بهبود شرایط شان بردارید. وی گفت: ما وقتی کنار هم هستیم و با هم فکر می کنیم قطعا این هم افزایی نتیجه ی بهتری خواهد داشت که شامل نتایج فردی و اجتماعی بهتری می باشد.

مراسم اختتامیه کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات عصر یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن  قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در این مراسم، بیانیه هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات توسط دکتر مریم اسدی، معاون دبیر علمی کنگره قرائت شد. در بخشی از متن این بیانیه ذکر شد که کتابخانه های مختلف اعم از ملی، تخصصی، دانشگاهی، آموزشگاهی، و عمومی همگی به عنوان پیشگامان مراکز دانایی از پتانسیل‌های فراوانی برای تقویت کارآفرینی دانش بنیان در مدرسه، صنعت، دانشگاه، و جامعه برخوردارند. توجه به این قابلیت ها و فعالسازی آنها در مسیر پشتیبانی از نسل جوان فرهیخته و توانمند توصیه می شود.

در اختتامیه این مراسم،  برندگان جوایز ملی کنگره هفتم متخصصان علوم اطلاعات توسط دکتر میترا صمیعی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر جوایز ملی معرفی شدند. همچنین جایزه ملی اخلاق در کتابداری به نام دکتر رحمت الله فتاحی استاد پیشکسوت دانشگاه فردوسی مشهد در برنامه جوایز ملی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برای کنگره های آتی قرار گرفت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید