وبینار تجربه های کتابداران بالینی در انگلستان برگزار شد.

وبینار «تجربه های کتابداران بالینی در انگلستان» با سخنرانی خانم «پیپ دیوال»، مدیر خدمات کتابدار بالینی بيمارستان دانشگاهي لستر، توسط انجمن علمي کتابداري و اطلاع رساني پزشکي ايران و گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور توسعه خدمات کتابدار بالینی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱:۳۰ با حضور بیش از 100 نفر از علاقمندان برگزار شد.

خانم پیپ دیوال در مورد تعاریف کتابدار بالینی و این که اصولا کتابدار بالینی کیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد توضیحاتی را ارائه داده و در ادامه در مورد نحوه شروع خدمات کتابدار بالینی در بیمارستان محل کارشان صحبت کردند. از نظر ایشان کتابداران بالینی وارد تیم های بالینی می شوند و در جلسات بخش، کلینیک، جلسات صبحگاهی، و حاکمیت بالینی شرکت می کنند و به سوالات بالینی سریع پاسخ داده و نتایج را به تیم برمی گردانند تا بتوان از آنها برای مراقبت از بیمار استفاده کنند. کتابداران بالینی به طور فعال بسیاری از وظایف دیگر را انجام می دهند که تیم بالینی را قادر می سازد تا به آخرین شواهد دسترسی سریع داشته باشد (شاید بتوان گفت کتابداری پیش بینی!). در واقع می توان گفت کتابداران بالینی به دنبال ارائه اطلاعات تضمین شده با کیفیت به متخصصان سلامت در لحظه نیاز هستند تا از تصمیم گیرهای بالینی حمایت کنند.

در مورد نحوه شروع خدمات كتابدار باليني در بيمارستان محل كارشان گفتند كه شش ماه دو کارمند کتابخانه، برخی وظایف شان را كنار گذاشتند تا نقش كتابدار باليني را در برخی از حوزه‌های بالینی آزمایش کنند و مطالعه مثبت ارزیابی شد. سپس يك برنامه سه ساله شروع شد و سه كتابدار باليني تمام وقت با قراردادهای موقت استخدام شدند. من در سال 2002 به عنوان كتابدار باليني قراردادي بكارگرفته شدم. تامین مالی از بودجه آموزش بالینی و سایر بخش هاي آموزشی بود.

ايشان در ادامه به نكات ارزشمند ارائه خدمات كتابدار باليني در بيمارستان محل كارشان پرداختند كه از جمله آنها مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • اختصاص وقت به خدمات كتابداري باليني: وظايف كمتر در کتابخانه به این معنی بود که ما می‌توانیم پاسخگوي نیازها و الگوهای کاری تیم های بالینی باشیم.
  • اختصاص بودجه: شايان ذكر است هنگامی که ارزش خدمات مشخص مي شد، بودجه بيشتري در راه بود.
  • شروع با پروژه هاي کوچک: به دلیل محدودیت بودجه، ایده خوب اين بود كه با پروژه هاي كوچك شروع کنيم و ارائه خدمات محدود به تیم های بالینی منتخب داشته باشيم.
  • جلب حمايت الگوها: سعي كرديم حمایت افراد سرشناس و نمونه را بدست آوريم. اين افراد نه تنها پزشکان، بلکه سایر گروه ها مانند مديران بالینی، مالي و متخصصان بهداشتی بودند که از این سرویس استفاده مي کردند و از اين طريق شناخته شديم.
  • ارائه خدمات به تمام اعضای تیم هاي باليني شامل رشته های گونان: ارائه خدمات به سایر گروه های حرفه ای یعنی پرستاران، پزشكان عمومي، و متخصصان تغذیه، اتاق عمل، و بيهوشي نيز مهم است.
  • تمرین کتابداری مبتنی بر شواهد: صریح و واضح در مورد منابع و استراتژی های جستجوی مورد استفاده صحبت كنيد. کپی از منابع بازيابي شده نگهداري و از يك فرم بازخورد ساده کاربر به عنوان مبنایی برای ارزیابی خدمات استفاده كنيد. این فرآيند اکنون در سیستم مدیریت جستجوی ما یکپارچه شده است.
  • پشتکار: متخصصان باليني در هر جلسه نیاز به اطلاعات ندارند ولي حضور کتابدار بالینی مي تواند به عنوان یادآور در دسترس بودن خدمات، برای زمانی که آنها نیاز به اطلاعات دارند ارزشمند باشد. هنگامی که آنها از ارائه خدمات توسط شما آگاه باشند حتي اگر سرتان شلوغ باشد و وقت برای رفتن به جلسات شان را نداشته باشيد، سؤالات شان را برای شما ارسال مي كنند. یک فایل از بازخوردهاي خوب نگه دارید و مدیریت خود را از اين موفقیت ها مطلع کنید. از مشتریان خود بپرسید که با اطلاعاتی که ارائه می دهید چه کرده اند، تا بتوانید نشان دهید که تیم شما چقدر مفید است.

هم چنين به نکاتی برای کتابدارانی که می خواهند در زمینه کتابداری بالینی در بیمارستان به ویژه شرکت در جلسات بخش های بالینی حضور داشته باشند اشاره كردند:

نپرسید «آیا می توانم در جلسات بخش حضور داشته باشم؟» بلکه بپرسيد «کدام جلسات بخش برای من مفیدتر است که بیایم؟»، لازم نیست تحقیقات مراحل اولیه و آزمایشگاهی را جستجو کنید، آنها شواهد علمی مناسب و با کیفیت می‌خواهند مانند بررسی‌های کاکرین، راهنمایی NICE  و غیره. لباس مناسب بپوشید – بخش ها اغلب گرم و بدون هوا هستند، بطری آب همراه داشته باشید. صبحانه بخورید. سعی کنید مانند پزشکان لباس بپوشید. به یاد داشته باشید از انگشتر و ساعت و غیره استفاده نکنید. آخرین راهنمایی ها برای جلوگیری از عفونت را بررسی کنید. برای حفظ گردش خون، انگشتان پا و پاهای خود را تکان دهید. آی پد و کاغذ یا برگه های درخواست را بردارید. کارت شناسایی بیمارستان خود را بپوشید. اگر بدون اینکه به شما بگویند، جلسه را لغو کردند ناراحت نشوید، همیشه شاد و حرفه ای باشید.

در ادامه خانم دیوال درباره پژوهشي صحبت کردند كه در مورد ارزیابی خدمات کتابدار بالینی در سطح انگلستان انجام داده بودند. اهداف اين پژوهش شامل ارزیابی تأثیر خدمات کتابدار بالینی (CL) در خدمات بهداشت ملی (NHS)، شناسایی نمونه هایی از چگونگی تأثیر نقش کتابدار بالینی در NHS، و ايجاد ارزش افزوده براي تاثیر خدمات کتابدار بالینی در سراسر بریتانیا بود. براي انجام اين پژوهش از رويكرد تركيبي و ابزارهاي مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده بود. از 1962 پرسشنامه ارسال شده، 697 پرسشنامه تكميل شده و بيشتر پاسخ ها مربوط به جستجوي منابع بود. موضوعات سوالات شامل تصمیم گیری و تمرین مبتنی بر شواهد، پیامدهای مراقبت و سلامت بیمار محور، کیفیت مراقبت و توسعه خدمات، کارایی، مسئولیت پذیری و ایمنی، توسعه حرفه ای مستمر، و حمایت از تحقیقات بود. در فاز دوم از مصاحبه نیمه ساختاریافته و نمونه گیری هدفمند استفاده شد. 8 سازمان همکاری کردند و 25 مصاحبه با متخصصین بالینی صورت گرفت. مصاحبه ها پیاده سازی و کدگذاری انجام شد.  از جمله نتایج این مطالعه صرفه جویی در زمان پزشکان با ارائه خدمات کتابدار بالینی، برجسته سازی ویژگی ها و پیچیدگی های نقش کتابدار بالینی،  موفقیت تحقیقات عملگرایانه، و ایجاد تفاوت در حمایت از تصمیم گیرهای مبتنی بر شواهد بود.

همچنین ایشان چک لیستی از سوالاتی که می توانید به عنوان کتابدار بالینی برای ارزیابی فعالیت هاي خود استفاده كنيد ارائه دادند. این سوالات شامل آیا یک جستجوی ساده انجام می دهید؟ یا ارزش افزوده ايجاد می کنید؟، بهترین مقالات مجلات یا گايدلاين ها را انتخاب مي كنيد؟، ارزیابی انتقادی کامل انجام مي دهيد؟؛ آیا خدمات کتابدار بالینی قابل ارائه به مدیر یا بیماران است؟ آیا شما در تيم ها حضور داريد و متخصص اطلاعات هستيد؟ آیا خدمات مرور سیستماتیک ارائه می دهید؟ آیا آموزش و آگاهی رساني جاري را انجام خواهید داد؟ آیا خدمات شما به پرونده الکترونیک سلامت مرتبط است؟ آیا خدمات شما شواهدی برای اعتبار سنجی مجدد ارائه می دهد؟ بعضي كتابداران باليني فقط اين اسم را دارند و عملا خدماتي ارائه نمي كنند. سعي كنيد اين افراد را تغيير دهيد و خدمات را حذف نكنيد.

ايشان همچنین در مورد فعالیت هایی که می خواهند در آینده در بیمارستان خود انجام دهند صحبت کردند که یکی از آن ها گسترش خدمات کتابدار بالینی در بیمارستان و افزایش تعداد مطالعات سیستماتیک و گسترش سیستم بررسی مربوط به آن بود.

مشاهده ویدئوی وبینار

اسلایدهای ارائه شده در وبینار

مشاهده نتایج نظرسنجی شرکت کنندگان

تجربه های کتابداران بالینی


(گزارش و محتوای سخنرانی به زبان فارسی، توسط خانم دکتر شیخ شعاعی تهیه شده است.)

گواهی حضور در این نشست علمی برای افرادی که ثبت نام کرده اند، صادر و از طریق ایمیل ارسال شد.

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • حسن صیامیان
    29 مرداد 1401 23:45

    با سلام و احترام خدمت همه عزیزان دست اندرکار، کاری خوب بوده است اگرچه دارای مشکلات بسیار زیاد اینترنتی بوده است که این مشکل هیچ از زحمات دوستان و ارزش کاری کم نمیکند. چقدر خوب است یک گزارش از وضعیت کتابدرمانی بالینی در ایران هم ارائه شود. و یک وبینار هم به زبان فارسی با ترکیب دو یا سه استاد به صورت 15 دقیقه ای و یکساعت هم به صورت پرسش و پاسخ.

    معرفی تالیفات کتابداری بالینی در ایران: اصول خدمات کتابداری بالینی/ تالیف عادله اسعدی شالی؛ کتابداری بالینی/تالیف مریم زرقانی؛ کتابداری بالینی تاریخچه، اهداف، مهارت‌ها (مروری بر مقالات)/تتالیف محمدرضا علی‌بیک، مریم زرقانی. تهران: راز نهان‏‫، ‏‫۱۳۹۷.‬‬ … مجددا از همه عزیزان تشکر بعمل می آید. با سپاس حسن صیامیان

    پاسخ
    • استاد ارجمند جناب آقای دکتر صیامیان
      از حضور و مشارکت جنابعالی در این وبینار بسیار سپاسگزاریم. یکی از مولفه های تاثیرگذار در دریافت مناسب صدا و تصویر وبینار، کیفیت شبکه اینترنت قابل استفاده توسط جنابعالی بوده است. وبینار از سمت فراهم کننده سرویس و از سمت سخنران با کیفیت عالی ارئه شد اما افت کیفیت مخاطبان در بخش های مختلف کشور احتمال دارد در دریافت آن اختلال ایجاد کرده باشد.
      از بابت معرفی انتشارات مرتبط با موضوع بسیار سپاسگزاریم.

      پاسخ
      • Zhila pourrezaei
        2 شهریور 1401 12:01

        عالی بود علی الخصوص از نظر دیدگاه های کتابداران بالینی که در ایران نیاز به شناسایی بیشتر در مراکز بالینی می باشدا

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید