مصاحبه با دبیر علمی همایش «مدیریت اطلاع‌رسانی پزشکی: چشم‌اندازها، رویکردها و فرصت‌ها»

همایش علمی «مدیریت اطلاع‌رسانی پزشکی: چشم‌اندازها، رویکردها و فرصت‌ها» همایشی علمی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی کشور است که در 25 آبان ماه 1402 برگزار خواهد شد. اقدامات علمی و اجرایی این همایش به سفارش مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دنبال شده که سرکار خانم دکتر فاطمه شیخ شعاعی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، سرپرست مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت و دبیر علمی همایش، مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف این همایش را در مصاحبه‌ای با روابط عمومی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران تشریح کردند.

هدف از برگزاری همایش علمی «مدیریت اطلاع‌رسانی پزشکی: چشم‌اندازها، رویکردها و فرصت‌ها» چیست؟

دکتر شیخ شعاعی:  قبل از اینکه به بیان هدف همایش بپردازم، این همایش همزمان با هفتمین همایش کتابداران و اطلاع رسانان سلامت در تاریخ  24 و 25 آبان ماه امسال برگزار می‌شود که همزمان  با هفته کتاب و کتابخوانی و روز کتابدار است. اما چرا این همایش علمی به همایش کتابداران و اطلاع‌رسانان سلامت وصل شده ‌است؟ در همایش‌های قبلی در مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات که به میزبانی یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می­‌گرفت، مدیران اطلاع­‌رسانی، روسای کتابخانه‌ها و کتابداران را در هفته کتاب گرد هم جمع می‌کردیم و تقدیر و تشکر از کتابخانه‌های برگزیده و کتابداران برگزیده داشتیم. علاوه بر مسئولین وزارتخانه و دانشگاه میزبان، چند سخنران ویژه دعوت می‌شدند که موضوعات روز را خدمت همکاران ارائه می‌دادند و معمولا روز دوم این برنامه به فعالیت‌های جدید مرکز پرداخته می‌شد که در حال انجام بود و تعاملات لازم بین رئیس‌گروه‌های مرکز و مدیران متناظر در دانشگاه‌ها شکل می­گرفت. سال گذشته پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه در این حوزه چند سالی است همایش علمی برگزار نشده است و لذا همایش ملی کتابداران و اطلاع‌رسانان سلامت فرصت مناسبی برای برگزاری همزمان این دو همایش با هم است. برگزاری همزمان این دو همایش می‌تواند منجر به تبادلات علمی و اشتراک تجارب شود، چون مدیران اطلاع­‌رسانی و روسای کتابخانه‌ها و کتابداران در این همایش حضور دارند و از آن طرف مقالات علمی و به روزی که در دانشگاه‌ها در این حوزه‌ها منتشر می‌شود را گردآوری می‌نماییم و از سخنرانان  می‌خواهیم که مطالب را ارائه نمایند تا عرصه آموزش، پژوهش و عمل با هم پیوند بخورد و یک سری از مباحثی که در این همایش علمی مطرح می‌شود در عمل می‌تواند توسط مدیران اطلاع‌رسانی و روسای کتابخانه‌­ها در برنامه‌های عملیاتی شان بکار گرفته شود و به نوعی بحث ترجمان دانش اتفاق می‌افتد، یعنی کاربردی‌کردن نتایج پژوهش. ما دنبال این هستیم پژوهش‌هایی که چه در قالب پایان نامه یا طرح پژوهشی انجام شده و مقاله‌ای منتشر شده یا منتشر خواهد شد در این همایش ارائه شود و این تبادل علمی اتفاق بیفتد و این رویکرد ترجمان دانش است که دانش به دست ذینفعانش برسد. به همین خاطر امسال طبق برنامه­‌ریزی صورت گرفته شده، روز 25 آبان را به این همایش علمی اختصاص دادیم تا افرادی که مقالات ارسال می‌نمایند در این همایش شرکت کنند و پیش فرض این است که ما بیشتر مقالات را از سمت گروه‌­­های آموزشی و دانشجویان داشته باشیم. بنابراین انتظار ما این است که  امسال علاوه بر مدیران و روسای کتابخانه‌ها، شاهد حضور اساتید و دانشجویان این رشته نیز باشیم، که این دو عرصه به هم نزدیک شوند. به طور کلی هدف از برگزاری همایش نزدیک کردن عرصه عمل و اجرا به عرصه آموزش و پژوهش است.

زمان‌بندی همایش به چه صورت است؟ اساتید، کتابداران، دانشجویان و پژوهشگران علاقمند به حوزه اطلاع­‌رسانی پزشکی چگونه می‌­توانند در این همایش شرکت کنند؟

دکتر شیخ شعاعی : در مورد زمان‌بندی، این همایش قرار است روز 25 آبان ماه برگزار شود و در ادامه­‌ی همایش کتابداران و اطلاع رسانان سلامت باشد که روز 24 آبان ماه برگزار می شود. دو روز به این دو همایش اختصاص دادیم. که روز اول برنامه ستادی، سخنرانی با حضور مقامات وزارت، دانشگاه و سخنرانان مدعو، تقدیر و تشکر و بحث بازدید را داریم. روز دوم بحث همایش علمی است و قرار است مطالب و موضوعات جدید و به روزی که از طریق چکیده مقالات دریافت و طی داوری‌ها انتخاب می‌کنیم به بزرگوارانی که در این برنامه شرکت می‌کنند، ارائه کنیم.

اما اینکه اساتید و کتابداران و دانشجویان و پژوهشگران چطور می‌توانند در این همایش شرکت کنند، ما مهمانانی داریم که مدعو هستند، مدیران اطلاع‌رسانی و روسای کتابخانه‌های مرکزی و کتابداران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و هم چنین مدیران گروه‌های آموزشی و اساتید مستقر در شهر تهران با مکاتبه رسمی به این همایش دعوت می شوند. اما اساتید سایر دانشگاه‌­ها، کتابداران و دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند با ارائه مقاله در این همایش شرکت کنند ضمن اینکه بحث ثبت‌نام برای این افراد داریم که آنها از طریق ثبت‌نامی که در این همایش انجام می‌دهند و انتخاب می‌کنند که به عنوان ارائه‌کننده مقاله یا شرکت کننده، با پرداخت هزینه با تخفیف در این همایش شرکت کنند.

برنامه‌های جانبی همایش چه خواهد بود؟

دکتر شیخ شعاعی : در مورد برنامه‌های جانبی همایش ما برنامه‌ریزی کردیم علاوه بر ارائه مقالات، تعدادی غرفه درحوزه فناوری‌های نوین داشته باشیم. با تعدادی از شرکت‌ها رایزنی نموده و تعدادی غرفه را به این فعالیت‌ها و فناوری‌ها و نوآوری‌های روز در حوزه هوش مصنوعی، متاورس، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی اختصاص دهیم و دستاوردهای شرکت‌های مختلف را خدمت همکاران ارائه کنیم. ضمن اینکه با توجه به حمایتی که انجمن‌های علمی از این همایش داشتند قرار شد فضای غرفه را به انجمن‌های علمی نیز اختصاص دهیم.

چگونه نتایج و پیشنهادات این همایش را به جامعه علمی و عمومی اطلاع‌­رسانی خواهید کرد و از دیدگاه شما این نتایج برای جامعه کتابداری کشور چقدر تاثیرگذار خواهد بود؟

دکتر شیخ شعاعی : برای اطلاع‌رسانی نتایج و پیشنهادات همایش، قبلا در همایش‌ها، کتاب چکیده مقالات چاپ می‌شد ولی امروزه با توجه به الکترونیکی‌شدن خیلی از منابع اکثر برگزارکنندگان همایش، این موارد را در سایت اطلاع‌رسانی می‌نمایند و ما هم چکیده‌های برگزیده و در صورت تمایل افراد، اسلایدهای ارائه را در همان سایت همایش قرار می‌دهیم و یا به ایمیل شرکت‌کنندگان ارسال می‌کنیم و افراد می‌توانند از چکیده‌های منتخب استفاده و بهره­‌مند شوند و از طریق اطلاع‌­رسانی که در سایت انجام خواهدشد، عموم مردم هم می‌توانند از اطلاعات استفاده نمایند.

برای افرادی که فرصت شرکت و حضور در این همایش را ندارند، ضمن اینکه امکان حضور مجازی فراهم خواهد بود، در وب سایت همایش، و از طریق کانال­‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی انجمن‌هایی که پشتیبان معنوی این همایش هستند، اطلاع‌رسانی را انجام می­‌دهیم.

از نتایجی که این همایش می‌تواند برای جامعه کتابداری داشته باشد، در ابتدا گفتم که هدف ما نزدیک کردن عرصه عمل و اجرا به عرصه آموزش و پژوهش است و در اکثر همایش‌های علمی که برگزار می‌شود  اساتید و دانشجویان شرکت می‌کنند و معمولا مدیران اجرایی و کارکنان کمتر حضور دارند و در این فرصت پیش آمده، ما در ابتدا طی برنامه‌­ریزی انجام شده گروه هدف را بابت همایش ستادی گردهم جمع می‌کردیم ولی امسال در کنارش همایش علمی هم برگزار شود تا کاربردی کردن نتایج پژوهش و ترجمان دانش، در اینجا اتفاق بیافتد. گرچه ما امسال اولین بار است که این کار را شروع می‌کنیم و به نوعی زیرساخت این کار را ایجاد می‌کنیم و اساس این کار را می‌گذاریم و انشاء ا… در سالهای بعد این برنامه ادامه داشته باشد و شکل و شمایل تکمیل شده‌تر و بهتری به خودش بگیرد و ما بتوانیم علاوه بر مقالات، ایده­‌ها و خدمات و محصولات نوآورانه دانشگاه­‌ها را نیز در حوزه مدیریت اطلاع‌­رسانی پزشکی داشته باشیم.

دبیر علمی این همایش در پایان مصاحبه ضمن تشکر اضهار داشت که علاقه‌مندان می توانند در صورت وجود هرگونه سؤال و نیاز به راهنمایی بیشتر از طریق ایمیل به آدرس nlm@research.ac.ir وinfo@mliscongress.ir با کمیته اجرایی همایش مکاتبه داشته باشند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید