به گزارش روابط عمومی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران؛ نشست معرفی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران و بررسی راهکارهای همکاری های علمی و پژوهشی با معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه 22 آبان ماه 1403 با حضور هیئت مدیره انجمن و سرپرست و کارشناسان مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت برگزار گردید.
در ابتدای جلسه دکتر بیدختی در گزارشی جامع از وضعیت انجمن علمی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی ایران، بر لزوم دیدگاههای علمی و بومیسازی در حوزه سیاستگذاری و اقدام در حوزه کتابداری تأکید کرد. وی تاکید داشت که کتابخانهها برای توسعه نیازمند ارتباط و تعامل بیشتر با یکدیگر و نهادهای علمی هستند تا بتوانند از راهکارهای علمی برای حل مسائل و مشکلات حرفه ای استفاده نمایند. در این راستا، پیشنهاداتی شامل برگزاری دورههای کوتاهمدت، توانمندسازی و آموزش جامعه کتابداری ارائه شد که این اقدامات میتواند به بهبود کیفیت خدمات کتابخانهها و افزایش تواناییهای نیروی انسانی در این حوزه کمک نماید.
دکتر پناهی عضو هیات مدیره انجمن نیز در ادامه سخنان ایشان، به بررسی چالشهای موجود در حوزه نیروی انسانی رشته کتابداری پرداخت. وی به مشکلات صدور مجوز از سوی سازمان برنامه و بودجه، شرایط احراز شغل کتابداری و ضرورت تربیت و بکارگیری نیروی کارشناسی اشاره نمود و ضمن تاکید بر لزوم نوسازی و تجهیز کتابخانهها، افزایش بودجه معاونت پژوهشی دانشگاه را از جمله نیازهای اساسی این حوزه برشمرد. ایشان به اهمیت دسترسی مستمر به پایگاههای اطلاعاتی و تفاهمنامه با وزارت علوم اشاره کرد و استفاده ازمجلات و پایگاه های Open Access و منابع آموزشی رایگان را به عنوان راه حلی برای رفع مشکل عدم دسترسی به آرشیو مجلات و مقالات مطرح نمود.
دکتر شیخ شعاعی نایب رییس هیات مدیره انجمن، به ارائه گزارشی مختصری از عملکرد خود در زمان تصدی ریاست مرکز پرداخت و بر تشکیل کمیتههای مشورتی در سه حوزه علمسنجی، کتابداری و ترجمان دانش تأکید کرد. وی ضمن اشاره به مزایای بکارگیری دانشجویان دکتری این رشته به عنوان کارآموز در مرکز عنوان کرد که این اقدام نه تنها می تواند به آنها فرصت کسب تجربه عملی دهد بلکه میتواند به ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش در این حوزه و ایجاد ارتباطات مؤثر و شبکهسازی در زمینههای مرتبط نیز منجر شود.
دکتر نعمتی دبیر انجمن نیز ضمن تاکید بر توانمندسازی مدیران نظام سلامت و مدیران اطلاعرسانی پزشکی، پیشنهاداتی برای آموزش ضمن خدمت کتابداران ارائه داد که این آموزشها میتواند به ارتقاء مهارتهای حرفهای کتابداران و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در این حوزه کمک کند.
دکتر قربانی نیز به سیاست های مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت در زمینه توانمندسازی و بکارگیری متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی اشاره کرد. ایشان همچنین چالشهای موجود در استفاده از پایگاههای Open Access را تشریح و توضیح دادند که به دلیل مشکلات امنیتی و عدم وجود گواهی افتا استفاده از نرمافزارهای دسترسی باز را با محدودیتهایی مواجه کرده است. در ادامه به لیست پژوهشگران دو درصد دانشگاه ها اشاره و خاطر نشان کرد که به نقاط ضعف لیست پژوهشگران 2% استنفورد آگاه هستیم. این نقاط ضعف شامل وابستگی به معیارهای استنادی، دقت پایین دادهها و محدودیت در اندازهگیری تأثیر است که ممکن است محققان را به سمت پژوهشهایی سوق دهد که بیشتر مورد استناد قرار میگیرند، به جای اینکه بر روی پژوهشهای نوآورانه تمرکز کنند. با این حال، ستاد به منظور ایجاد رقابت بین پژوهشگران، افزایش دیدهشدن پژوهشگران و دانشگاهها و همچنین کسب منابع مالی، اقدام به ارسال نتایج رتبهبندی میکند.
خانم احمدی نیز در زمینه علمسنجی بر ایجاد شاخص ملی و استفاده از شاخصهای بینالمللی معتبر تأکید کردند. ایشان ضرورت وجود سازوکار و برنامهریزی مشخص برای بکارگیری دانشجویان دکتری رشته کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی را مطرح نمودند. این اقدامات میتواند به بهبود کیفیت پژوهشها و ارتقاء جایگاه علمی کشور کمک کند.
خانم ارجمندی در جلسه به توانمندسازی کارشناسان کتابداری و بکارگیری فارغالتحصیلان این رشته اشاره کردند و بر اهمیت بهبود و توسعه سامانههای مرتبط با رشته کتابداری تأکید نمودند. ایشان بیان کردند که با سیاستگذاری و برنامهریزی بهتر، میتوان به نتایج مطلوبتری در این حوزه دست یافت. این اقدامات میتواند به جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص نیز منجر شود.
دکتر لطفی نیز به مواردی ازجمله عملکرد مدیران در جذب نیروهای انسانی، قراردادهای منابع اطلاعاتی و طرح های تحقیقاتی یک درصد اشاره کردد و به مشکلات ایجاد شده اشاره نمودد.
در پایان جلسه، آقای دکتر کوروش کمالی سرپرست مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات علمی وزارت بهداشت با جمعبندی موارد مطرح شده، پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت موجود ارائه داد. ایشان بر ایجاد یک کمیته راهبردی که بتواند در سه حوزه علمسنجی، کتابخانهها و ترجمان دانش سیاستگذاری و برنامهریزی بهتری را رقم بزند تاکید داشت. وی همچنین به برگزاری کارگاههای توانمندسازی برای کارشناسان این سه حوزه اشاره کرد و بر اهمیت این کارگاهها در ارتقاء مهارتهای حرفهای کتابداران تأکید نمود. علاوه بر این، از سوی ایشان پیشنهاد شد که جلسات مستمری با انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران برگزار شود تا مشارکت بیشتری با انجمن در حوزه سیاستگذاری ایجاد گردد و اولویتها و مشکلات موجود در قالب پروتکل، دستورالعمل یا پروژه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. این اقدامات میتواند به تقویت همکاریها و بهبود فرآیندهای موجود کمک کند.
در پایان این جلسه پیشنهادات ذیل ارائه گردید که در دستور کار این معاونت قرار گرفت.
- تعامل و ارتباط بیشتر با انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ( بصورت مستمر در قالب ارائه پیشنهادات و مشکلات و حل آنها در قالب پروژه، دستورالعمل و پروتکل )؛
- توجه به مشکلات جذب نیروی متخصص کتابداری با توجه به عدم شفافیت ردیف بودجه و جایگاه بودجه و نیاز به صدور مجوز توسط سازمان برنامه و بودجه و همچنین توجه به بازنشستگی زیاد و ورودی کم این رشته در نظام سلامت؛
- برگزاری دورههای کوتاهمدت و آموزش برای جامعه کتابداری و تربیت نیروی متخصص و ایجاد بازار کار مناسب برای فارغ التحصیلان این رشته؛
- امکان سنجی تفاهم نامه با وزارت علوم؛
- تأکید بر توانمندسازی مدیران نظام سلامت و اطلاعرسانی؛
- تجهیز و نوسازی کتابخانههای دانشگاهی به منظور هوشمندسازی کتابخانهها و افزایش بودجه معاونت پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی؛
- برقراری مجدد دسترسی به پایگاهها و منابع اطلاعاتی و همچنین ایجاد پایگاه اطلاعاتی مقالات.
اعضای هیئت مدیره انجمن همچنین در حاشیه جلسه مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارت علمی در نشست کوتاهی با حضور جناب آقای دکتر آخوندزاده؛ معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شرکت کردند.