نشست مشترک هیئت مدیره انجمن و مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت با هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار شد.

با هماهنگی مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جلسه‌ هم‌اندیشی با انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران و انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران روز یکشنبه مورخ ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ راس ساعت ۱۱ برگزار شد.

جلسه هم انمدیشی انجمن کتابداری پزشکی و انجمن کتابداری ایران

در ابتدای جلسه دکتر فاطمه شیخ شعاعی، سرپرست مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت به بیان اهداف، ماموریت ها و برنامه های مرکز در حوزه های علم‌سنجی، ترجمان دانش، کتابخانه‌ها و اطلاع‌رسانی، تامین منابع علمی، کمیسیون نشریات علوم پزشکی و انتشارات کتاب پرداختند.

ارزیابی، نظارت، پایش علمی و پژوهشی اعضای هیات علمی، گروه‌های آموزشی، مراکز تحقیقاتی، دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور؛ سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت بر کتابخانه‌های علوم پزشکی کشور؛ تدوین راهبردها، نظارت و حمایت از کاربرد نتایج حاصل از تحقیقات (ترجمان دانش)؛ توسعه، حمایت و ارزیابی مجلات دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور؛ تامین دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی و منابع علمی هسته و مرجع در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور؛ توسعه و کاربرد سامانه‌های موثر در رصد علم و فناوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور؛ گردآوری، سازماندهی، دسترس‌پذیری تمامی منابع علمی و پژوهشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از اهداف و ماموریت‌های مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی بود که سرپرست مرکز به آن اشاره کرد.

دکتر سعید رضائی شریف‌آبادی، رئیس هیئت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، به تاریخچه و فعالیت‌های انجمن اشاره ای کرد و با توجه به احیای مجدد انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی بر همدلی و همکاری اعضای هیات مدیره؛ ارتقای مشارکت فعال اعضای انجمن؛ ارتباط با افراد خارج از حوزه (مانند کنگره های متخصصان علوم‌اطلاعات) تاکید کرد. ایشان مواردی همچون، علم‌سنجی، وب‌معنایی و هوشمند سازی کتابخانه‌ها را مثال هایی از زمینه های مشترک دو انجمن برشمرد. دکتر رضایی همچنین آمادگی انجمن را در انتقال تجارب ارتقای رتبه انجمن در کمیسیون انجمن های علمی کشور‌ و تعامل با  شاخه‌های استانی انجمن را اعلام کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی ایران، دکتر حسین بیدختی؛ با اشاره به شکل‌گیری انجمن، بر تلاش برای همکاری با انجمن های مشابه تاکید کرد. تقویت ارتباطات علمی؛ عملیاتی نمودن پژوهش‌ها و عملکرد مبتنی بر شواهد علمی؛ اصلاح نقایص شرایط احراز پست های سازمانی و فرصت های شغلی کتابداران در دستگاه های اجرایی؛ تقویت نقش حمایتی، علمی و اجتماعی انجمن‌ها؛ ایجاد ارتباط بین فناوری و کتابخانه‌ها؛ برندسازی اساتید، دانشجویان، حرفه مندان و کتابخانه‌ها و … از دیگر نکاتی بود که از سوی رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی به آن اشاره شد.

توانمندی دانشجویان، اساتید و داشتن دانش به روز؛ اشتغال و کارآفرینی؛ ترویج کتابخوانی؛ ارتقای ارتباطات بین‌المللی انجمن‌ها مباحثی بود که از سوی بازرس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، دکتر محسن حاجی‌زین‌العابدینی مطرح و تشکیل کارگروه‌هایی از انجمن‌های کتابداری جهت هم‌افزایی و هم‌اندیشی جهت رفع مسائل موجود توسط ایشان پیشنهاد شد.

این جلسه با ارائه مطالب و پیشنهادهای سایر  حاضران در جلسه به منظور همکاری انجمن‌های موجود در رشته ، افزایش همکاری و هم‌اندیشی انجمن‌های علمی رشته با مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی و تداوم این جلسات با دستور جلسات از پیش‌تعیین شده خاتمه یافت.

علاوه بر افراد یادشده، دکتر فرزانه فضلی معاون مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی؛ دکتر مسعود محمدی رئیس گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی مرکز توسعه و عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دکتر مریم اسدی، دکتر امیررضا اصنافی، دکتر سعیده اکبری داریان، مریم انصاری، پریسا پاسیار، دکتر حمیده جعفری پاورسی، دکترمحبوبه قربانی، دکتر رحمان معرفت (اعضای هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران)؛ دکتر سیروس پناهی، دکتر علی حسین قاسمی، دکتر لیلا نعمتی انارکی (اعضای هیئت مدیره انجمن کتابداری پزشکی و اطلاع‌رسانی ایران) درجلسه حاضر بودند.

برای مشاهده خبر در وب سایت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید